Mohu se pustit do prodeje nemovitosti sám/sama?

Rozhodli jste se prodávat nemovitost a zvažujete, zda se do toho pustíte sami nebo využijete služeb realitního makléře?

Ještě před prodejem byste si měli položit několik otázek.

Ta naprosto zásadní otázka zní:

  1. Opravdu chcete nebo musíte prodat vaši nemovitost?

V případě, že nejste naprosto přesvědčeni o nutnosti prodeje, zvažte ještě další možnosti řešení vaší situace. Na trh vstupte až ve chvíli, kdy budete přesvědčeni, že skutečně prodat chcete. Cesta zpět je vždy složitá.

Pokud skutečně chcete pustit do prodeje nemovitosti, je třeba se ujistit zda:

2. Dokážete správně definovat, co vlastně prodáváte?

Víte, jak je to se spoluvlastnickými podíly, a podíly na pozemku, parkovacím stáním, pozemkem kolem vašeho domu, přístupovou cestou?

3. Dokážete správně odhadnout prodejní cenu vaší nemovitosti?

Příliš nízká cena vám sice přivede více zájemců, ale určitě nechcete prodat za méně, než byste mohli. Příliš vysoká cena povede k nízkému počtu zájemců a hrozí nebezpečí, že z vaší nemovitosti se stane tržní ležák.

4. Dokážete nemovitost správně prezentovat?

Profesionální fotografie jsou základem úspěšné inzerce. Příliš tmavé fotky, fotky s částmi místnosti, nízká celková kvalita fotek, příliš osobních věcí na fotografiích, to vše odrazuje zájemce. K inzerci je třeba přidat i něco navíc, co ji odliší od ostatních nemovitostí. Videoprohlídka nebo virtuální prohlídka nemovitosti (matterport) nejenom zaujme více potenciální kupujících, ale pomůže jim zorientovat se a seznámit se blíže s nemovitostí. Takže si k ní už během čtení inzerátu vytvoří vztah. Půdorys pomůže vytvořit si ucelenou představu o jednotlivých místnostech.

5. Kolik hodláte do inzerce investovat a na jakých serverech budete inzerovat?

Inzerce něco stojí, ale rozhodně se vyplatí do ní investovat. Zvažujete inzerci i mimo vaši město či vesnici? Zvažujete lokální inzerci v podobě letáků, plachty na nemovitosti, inzerci v místních tištěných periodikách

6. Máte čas na to, abyste odpovídali všem volajícím zájemcům?

Můžete zvednout telefon v kteroukoliv denní dobu? Jste připraveni diskutovat se zájemci stále o tom samém? Dokážete během telefonního hovoru zájemce “prověřit“ (přijede skutečně na prohlídku, má peníze na koupi nebo je to jenom realitní turista apod.)

7. Dokážete během prohlídek nezaujatě a objektivně prezentovat výhody vaší nemovitosti? Emoce hrají velkou roli jak při prodeji, tak při koupi. Co je důležité pro vás, nemusí být důležité pro zájemce a naopak.

8. Umíte vést obchodní jednání?

To je další z důležitých věcí pro dosažení nejvýhodnější prodejní ceny. Často se totiž setkáte se zkušeným obchodníkem na straně kupujících, někdy se setkáte s kupujícím zastoupeným realitním makléřem.  Dokážete prodejní cenu obhájit? Víte, jak dosáhnout vyšší ceny v případě více zájemců?

9. Máte spolehlivého právního zástupce, který Vám vyhotoví neprůstřelné právní dokumenty a zajistí bezpečnou úschovu peněz? Víte, jakou dokumentaci k nemovitosti jste za zákona povinni předat společně s nemovitostí?

10. Jste připraveni na pořádnou porci administrativy?

Poradíte si s dokumenty spojenými s prodejem, s uvolněním peněz z hypotéčního úvěru, návrhem na vklad do katastru nemovitostí, zřízením zástavního práva na vaši nemovitost, vymazáním případných věcných břemen, převodem nemovitosti, předáním nemovitosti, převodem energií?

Pokud jste si na většinu otázek odpověděli ano, zbývá otázka poslední, tak směle do toho. V případě, že byste v kterékoliv části procesu znejistěli, nestyďte se obrátit na spolehlivého realitního makléře.  Dobrý makléř si ví rady v každém kroku prodeje nemovitosti. Je to totiž jeho práce, kterou denně vykonává a obor, ve kterém se pravidelně vzdělává.