Má smysl dnes prodávat nemovitost?

Mnoho lidí si klade otázku, jak se změnil realitní trh. Dnes už je více než jasné, že realitní trh se překlápí z trhu prodávájících v trh kupujících. Solventních kupujících ubývá a mohou si vybírat z širší nabídky. Šíří se názor, že si tím pádem mohou i “diktovat“ podmínky. Je tomu skutečně tak a má smysl v dnešní době prodávat svoji nemovitost? Nebo mám raději počkat na příhodnější dobu?

Pokud jste se z jakéhokoliv důvodu rozhodli nemovitost prodávat, není na co čekat. Nikdo vám nezaručí, že někdy nastane ta “příhodnější doba“. Ano, prodat nemovitost je nyní o něco těžší, než tomu bylo na začátku tohoto roku. Nicméně, nemovitosti se prodávají stále a prodávat se budou v každé době. Akorát už nestačí vyfotit nemovitost mobilem, pověsit inzerát na jeden realitní portál a čekat na zástupy zájemců. Majitelé musejí být obezřetnější, komu nemovitost na prodej svěří.

A jak tedy dobře a přiměřené lhůtě prodat nemovitost?

Nemovitost musí především zaujmout co nejvíce zájemců a vyčnívat nad podobnými inzerovanými nemovitostmi. Úplným základem je správně určit prodejní cenu nemovitosti. Abychom neprodali lacino, ale abychom přece jenom prodali.

A proto je třeba udělat takovou prezentaci, která naši nemovitost odliší od těch ostatních. Kvalitní profesionální fotografie jsou základ. Půdorysy, virtuální prohlídka nebo videoprohlídka pomohou zájemci se lépe zorientovat. Zájemce u našeho inzerátu vytrvá déle a začne si k nemovitosti vytvářet vztah, aniž to zpozoruje.

Důležité je vědět, o co se potenciální kupující při prodeji nemovitostí aktuálně nejvíce zajímají a zaměřit text inzerce na vyzdvihnutí výhod nemovitosti z tohoto hlediska.

Inzerci je třeba spustit více kanály:

  • Realitní portály jsou minimum, dobrý makléř zaplatí i inzerci mimo lokalitu. Nikdy nevíte, kdo se  zrovna hodlá stěhovat – za prací, za rodinou, protože není spokojen v místě, kde bydlí apod.
  •  Inzerce na sociálních sítích zasáhne i lidi, kteří sice aktuálně nehledají, takže nekoukají na realitní portály. Ale třeba zrovna znají někoho, kdo hledá podobnou nemovitost a naši inzerci s tímto zájemcem sdílí.
  • Lokální inzerce – dokonce i někteří makléři podceňují sílu letáků informujících lidi v okolí o prodávané nemovitosti. Samozřejmě u nemovitostí, kde to dává smysl. Plachta na plotě či v okně udělá své. Jsou lidé, kteří teprve uvažují, že by mohli pořídit nemovitost, nemají ještě konkrétní představu, tedy nehledají na realitních portálech. A najednou uvidí plachtu “Na prodej“ na nemovitosti, která se jim už dlouho líbí. Chodí tudy proto, že se tu cítí příjemně. Nebo to mají blízko k mamince. A už nemovitost hledají v inzerci. Skutečně vypadá uvnitř tak hezky jako z venku?  Ano? Pak není na co čekat a hurá na prohlídku.

Celou inzerci je třeba spustit najednou na všech frontách. A tím i v dnešní době nasbíráme dostatek kvalitních zájemců o koupi. A kde je dostatek zájemců, tam se hůř diskutuje o slevě. A pokud na diskuzi o slevě dojde – je třeba projevit obchodní talent a cenu obhájit. Je jen minimu zájemců, kteří už k nemovitosti získali vztah, líbí se jim, zúčastnili se prohlídky, která je utvrdila v tom, že právě tohle je TA nemovitost pro ně, a nekoupí ji jenom proto, že prodávající nesleví. Nepodceňujme kupující. Oni si moc dobře umí zjistit, jakou cenu naše nemovitosti na současném trhu má. A pokud máme dobře nastavenou cenu a obchodní talent, máme vyhráno.

Takže není třeba se bát začít nemovitost prodávat. Je jen třeba se zamyslet nad způsobem, jak prodávat. A vybrat si makléře, který naši nemovitost nechce jen prodávat, ale skutečně prodat. A který to – i v dnešní době – umí.

Začněte třeba tím, že se mě zeptáte, jakou cenu vaše nemovitost na současném trhu má.