Jak vybrat realitního makléře, který prodá vaši nemovitost v přiměřené době a za nejvýhodnějších podmínek

Prodej nemovitosti je zásadní krok ve vašem životě. Pokud hodláte svěřit nemovitost odborníkovi, který prodá Vaši nemovitost k vaší spokojenosti a zajistí vám hladký průběh celého procesu od inzerce až po předání a poprodejní servis bez starostí, dejte si čas a vyberte si pečlivě „svého makléře“. Čas, který věnujete výběru makléře na začátku celého procesu vám ušetří čas a nervy v průběhu a na konci prodeje a zajistí vám úspěšný a výhodný prodej.

Jak se připravit na schůzku s realitním makléřem

Nebuďte pouze pasivním posluchačem. Připravte si pár otázek, které vám napoví, jak se bude makléř prodeji vaší nemovitosti věnovat. Zde pár tipů:

? Co vás zaujalo právě na mojí nemovitosti?

? Jak budete nemovitost prezentovat? Jaké je přidaná hodnota oproti jiným makléřům?

? Jak přizpůsobíte marketing právě mojí nemovitosti?

? Pomůžete mi zajistit dokumenty potřebné k prodeji jako např. PENB? Pomůžete mi zajistit technickou inspekci, pokud bude třeba?

? Jaké bude moje role při prodeji?

? Podle jakých kritérií budete vyhodnocovat zájemce?

? Jak plánujete prohlídky?

? Co když bude více zájemců o nemovitost?

? Jak zajistíte bezpečnost peněz při převodu nemovitosti?

? Jakým způsobem mě budete v průběhu celého procesu informovat? Jak často budeme v kontaktu?

? Jste schopný/schopná předložit statistiky sledovanosti/úspěšnosti inzerce?

? Co pro mě uděláte po přepisu nemovitosti na nového majitele?

Nestyďte se zeptat na cokoliv dalšího, co je pro vás důležité. Nechte si podrobně vysvětlit celý proces prodeje.

Při schůzce samotné

Všichni víme, že první dojem je velmi důležitý. Nemělo by to být jediné kritérium, ale už dochvilnost makléře a jeho celkové vzezření vám mnohé napoví. Pokud makléř nedokáže prezentovat sám sebe a přijde ve špinavých botách a džínách s vytahanými koleny, jak potom bude prezentovat vaši nemovitost?

Další nápovědou je, jestli se makléř s vaší nemovitostí už dopředu seznámil. Makléř, který je pečlivý v přípravě, bude pečlivý i v dalším procesu.

Dobře mluvit umí většina makléřů. Ale zajímá se makléř také o vaše potřeby? Zeptá se vás na vaši situaci? Na to, proč nemovitost prodáváte, jak rychle ji potřebujete prodat, zjišťuje, zda existuje i jiné řešení vaší situace?

Správné ocenění nemovitosti a marketingový plán jsou zásadní kriteria pro úspěšný prodej. Dokáže vám makléř nejenom navrhnout cenu, ale i doložit, jak právě k této ceně došel? Nenechte se odbýt tím, že podobné nemovitosti ve Vaší lokalitě se právě inzerují za takovou a takovou cenu. Mnoho nemovitostí se nakonec prodá o 20 % levněji než je inzerovaná cena. Konečnou prodejní cenu z inzerce nezjistíte, k tomu je potřeba důkladnější analýza např. z katastru nemovitostí.

Nechte si podrobně vysvětlit celý proces prodeje a věnujte pozornost detailům. Pověsit fotky na Sreality a čekat, až se najde zájemce, umí každý. To si zvádnete udělat i vy sami. Ale právě to, jak budou fotky vypadat, zda makléř využívá služeb interiérových designerů, kde je to třeba, zda nechá udělat 2D nebo 3D půdorys, zda natočí video k vaší nemovitosti a prezentuje ho na sociálních sítích, jaké má možnosti další inzerce apod. zásadně rozhoduje o konečném počtu zájemců a o výši prodejní ceny.

Dbejte i na své pohodlí. Bude makléř běhat na prohlídky s každým jednotlivým zájemcem zvlášť nebo dokáže vaši nemovitost prezentovat tak, aby zaujal dostatečný počet zájemců a prohlídky zorganizoval do několika málo prohlídkových dnů?

Dalším kritériem je bezpečnost celé transakce. Zajistí makléř vypracování kupní smlouvy renomovaným právníkem unikátně pro vaši nemovitost? Jak to bude s úschovou peněz? Nabízí makléř advokátní úschovu peněz zdarma nebo si ji budete muset připlatit?

A konečně provize. Pokud makléř pracuje za nízkou provizi, kdepak asi peníze ušetří? Nafotí vaši nemovitost na svůj mobilní telefon? Ušetří svůj čas tím, že se nebude prodeji věnovat tak, jak by bylo třeba? Inzeruje na omezeném počtu serverů? Ušetřil už při svém vzdělávání v oblasti realitního trhu, práva, daňové problematiky? Nezaplatí kvalitní právní služby? To vše má vliv na výši konečné prodejní ceny i na délku a bezpečnost prodeje. Ano, s fotkami z mobilu a inzercí na jednom serveru se dá nemovitosti také prodat. Ale dosáhnete dostatečného zájmu bonitních kupujících a tím i nejvyšší možné ceny? Dobrý makléř dokáže vaši nemovitost prodat o 10 % dráž než samoprodejce nebo méně kvalitní makléř. Takže si na svoji provizi vydělá a ještě budete profitovat i vy.

A samozřejmě je důležitá i osobní sympatie. Vyberte si makléře, který vám „sedí“ a se kterým se vám bude dobře spolupracovat. Přece jenom s ním strávíte nějaký čas a vkládáte mu do rukou svůj majetek.

Hodně štěstí při výběru!