5 nejčastějších chyb při prodeji nemovitosti

Prodej nemovitosti je pro každého důležitým životním krokem. Na co si dát pozor, abyste nešlápli vedle? Shrnula jsem pro Vás pět nejčastějších chyb, které vedou k tomu, že prodávající přichází o zájemce a tím i o možnost prodat nemovitost za nejvýhodnější cenu.

1. Nesprávné nastavení ceny

Majitelé často mají osobní vztah ke své nemovitosti a cení si ji výše, než je její reálná hodnota na trhu. Chybou je i vycházet z inzerovaných cen podobných nemovitostí v lokalitě. Tyto nemovitosti se často prodávají až o 20 % levněji, než jsou původně inzerovány. Příliš vysoké nastavení ceny vede k nízkému zájmu kupujících. Z nemovitosti se časem stává tržní ležák, prodávající je nucen zlevňovat. Obvykle se dostane i pod cenu, za kterou by se nemovitost prodala, pokud by byla cena nastavena správně hned na začátku prodeje. Naopak nastavení příliš nízké ceny vede k tomu, že se nemovitost prodá rychle, ale za méně, než by bylo možné.

2. Nepřipravenost nemovitosti na prodej a špatná prodejní strategie

Prodávající, kteří nejsou obchodníci, často podcení sílu marketingu. Nevěnují dostatečnou pozornost detailům při přípravě nemovitosti. Vymalování, drobné opravy, úklid, odstranění přebytečného vybavení, nábytku či osobních věcí často mají pozitivní vliv na úspěšnost prodeje. To samé platí pro stanovení prodejní strategie. Nezkušení prodejci nemovitost často prodávají první, nikoliv nejvýhodnější nabídce.

3. Špatná prezentace a propagace nemovitosti

Prodávají často podléhají iluzi, že stačí nemovitost nafotit a pověsit na realitní server. Ona si už časem svého kupce najde. Nedostatečná prezentace a propagace nemovitosti vede k oslovení nedostatečného počtu zájemců a tím i k tlaku na nižší prodejní cenu. Inzerát s nedokonalými fotografiemi často zájemce nezaujme nebo dokonce odradí.  Anebo zrovna hledají nemovitost na jiném serveru. Často se inzerát jen ztratí v záplavě jiných inzerátů a vůbec ho neobjeví. 

4. Snaha ušetřit na všem za každou cenu

Prodávající si umí spočítat, kolik peněz na různých úkonech ušetří, ale už si neumí spočítat, o kolik peněz přijdou tím, že ušetří na špatném místě. A tak často ušetří 10.000,- Kč na inzerci, ale jeho nemovitost najde pouze malé procento zájemců, a ve finále prodají za méně, než by mohli. Ušetří 10.000,- Kč na advokátovi, ale zaplatí dodatečně na vysouzených slevách za vadné plnění i stovky tisíc. Ušetří 150.000,- za služby realitní kanceláře a pak prodají o 300.000,- Kč méně než by mohli s kvalitním realitním makléřem. Pověří prodejem realitního makléře s nejnižší provizí, ale už nezjišťují, jaké služby jsou obsaženy v jeho provizi a kde peníze ušetří i on. Nízká provize znamená nízké investice do marketingu, méně času věnovaného prodeji a v konečném důsledku delší prodejní dobu a nižší výnos z prodeje.

5. Neznalost zákonných povinností

Za nedodání průkazu energetické náročnosti budov riskujete pokutu až 100.000 Kč.

Stavební zákon přikazuje prodávajícím dodat kupujícímu stavební dokumentaci k domu.

Prodávající je odpovědný za skryté vady po dobu 5 let od prodeje.

Kromě pokuty prodávají riskuje i dodatečné poskytnutí slevy za vadné plnění.

A v neposlední řadě prodávajícího může překvapit, že se na něj nevztahuje osvobození od daně z příjmu při prodeji nemovitosti. A to znamená poměrně citelné snížení výnosu z prodeje.